Sunday, July 17, 2011

SOALAN/003 :

APAKAH HARUS MENENTUKAN NIAT (TA’IYIN AN-NIAT) PADA PUASA TATHOWWU’ ( SELAIN PUASA WAJIB )?

JAWABAN: SAH PUASA TANPA MENENTUKAN NIAT.

Perbahasan :

Imam An-Nawawi rahimahullah berkata di dalam < al-Muhazzab (290/6) > : ‘adapun puasa tathowwu’ sah niat berpuasa secara ithlaq sebagaimana hukum sholat (tathowwu’), demikianlah yang telah di ithlaqkan oleh mazhab kami dan sepantasnya di syaratkan menentukan niat bagi puasa rowaatib seperti puasa ‘Arofah, puasa ‘Aasyura, puasa enam hari selepas syawal dan puasa baith ( 13,14,15 hb setiap bulan) sebagaimana di syaratkan di dalam sholat rowaatib dari sunat-sunat sholat.

SOALAN/004 :

TABYIIT AN-NIAH ( MENETUKAN  NIAT WAKTU MALAM HARI - NIAT SEBELUM MASUK WAKTU PAGI ) BAGI PUASA WAJIB.

JAWABAN : WAJIB  -  pendapat Jumhur

Perbahasan :

Jumhur ‘ulama di antaranya Ahmad, Malik dan As-Syaafi’I berpendapat bahawa wajib miat di malam hari sebelum tiba waktu pagi. Mereka berdalil dengan hadis hafsah رصى الله عنها  bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم   bersabda:

من لم يبيت الصيام قبل الفجر فلا صيام له
‘barangsiapa yang tidak berniat di malam hari, maka tiada puasa baginya’             [

[Abu Daud (2454), at-tirmidzi (370), An-Nasaai (2331), Ibn Majah (1700)dan selain mereka –hadith ini yang rojih ialah mauquf kepada Hafsah dan Ibn ‘Umar, di rajihkan oleh Al-Bukhory , Abu Hatim, Nasaa’I, Daarutqutni, Tirmidzi dan Abu Daud berdalilkan hadith ‘Umar ;             [ إنما الأعمال بالنيات..  ].

Khilaf mazhab Abu Hanifah rahimahullah yang berpendapat bahawa sah niat sebelum zawal ( tergelincir matahari ) di puasa Romadhon dan nazar dan puasa mu’ayyan ( tertentu ) dan dia sepakat dengan jumhur bahawa puasa qodho dan kaffarah tidak sah keduanya kecuali dengan niat dari waktu malam. Mereka berdalil dengan sabda Nabi صلى الله عليه وسلم tentang hari ‘Asyura :
من كان صائما فليتم صومه و من كان أكل فليتم ىقية يومه
‘barangsiapa yang berpuasa maka sempurnakanlah puasanya dan barangsiapa yang telah makan maka sempurnakanlah baki dari puasanya hari itu’  [muttafaq ‘alaih ]

Yang rojih adalah pendapat jumhur yang merupakan tarjih ibn Qudamah, An-Nawawi dan shaikhul Islam, An-Shon’any serta As-Syaukaany.

No comments: