قال مصنف رحمه الله تعالى
الثانية : أن الله لا يرضى أن يشرك معه في عبادته أحد – لا ملك مقرب ولا
نبي مرسل – والدليل قوله تعالى :
ﭽ ﭷ ﭸ
ﭹ ﭺ ﭻ
ﭼ ﭽ ﭾ
ﭿ ﭼ الجن: ١٨
"Dan Bahawa
Sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (Ibadat kepada) Allah semata-mata; maka
janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah. – Al-Jin:18
Keterangan:
IBADAH ADALAH HAK ALLAH SEMATA-MATA
Persoalan kedua ini mempunyai hubungan dengan persoalan yang pertama, di
mana di jelaskan bahawa Allah-lah yang semata-mata menciptakan kita dengan
sebaik-baik penciptaan dan hanya dia yang memberi kita rezeki, maka untuk itu wajib
bagi kita untuk beribadah hanya kepada Allah semata-mata dan wajib bagi kita
untuk berittiba’ (mengikuti) Rasulullah semata-mata – ini adalah makna tuntutan
terhadap kalimah syahadah - أن لا إله إلا الله و محمد رسول الله (bahawa tiada sesembahan yang berhak di ibadahi
melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.
Apabila kita telah bersaksi bahawa hanya Allah sahaja yang mempunyi hak dalam mencipta, menghidupkan, mematikan, memberi rezeki serta yang mentadbirkan alam ini, lalu untuk itu - hanya Allah-lah sahaja yang berhak di sembah,,!,
Maka dalam persoalan yang kedua ni, Pengarang رحمه الله ingin menegaskan bahawa Allah tidak rela jika
dia di sekutukan dengan sesuatu apapun dalam beribadah. Kemudian Shaikh رحمه الله berdalil dengan firman
Allah تعالى ;
"Dan Bahawa Sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (Ibadat kepada) Allah semata-mata; maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah. – Al-Jin:18
Dalam ayat ini Allah
melarang hamba-hamba-Nya daripada berdoa atau menyeru kepada selain Allah
bersama-Nya, maknanya di samping kita berdoa meminta kepada Allah..kita juga
berdoa meminta kepada makhluk, inilah yang di namakan SYIRIK atau PENYEKUTUAN
terhadap Allah. Allah سبحانه وتعالى tidak melarang sesuatu kecuali pasti Dia tidak redho
dengan perkara tersebut, oleh itu benarlah sebagaimana yang di katakan oleh
Pengarang رحمه الله bahawa Allah تعالى tidak redho jika Dia di sekutukan dengan sesuatu..tidak dengan Malaikat
yang dekat kepada Allah تعالى semisal Jibril mahupun Nabi-nabi yang diutus yang
semestinya paling di dekat kedudukannya disisi Allah تعالى , bagaimana dengan
selain mereka?.
MEMBANTAH SYUBAHAT PEMUJA
KUBURAN
Perkataan Pengarang: “..tidak dengan Malaikat yang dekat kepada
Allah تعالى , dan tidak juga dengan Nabi yang di utus..”
Shaikh Sholih Fauzan حفظه الله di dalam syarahnya
berkata; ‘..maka Allah تعالى tidak redho jika seseorang menpersekutukannya
dengan sesuatu walaupun dari kalangan Malaikat yang dekat kepada Allah تعالى mahupun kalangan Nabi,
maka bagaimana yang selain mereka dari kalangan para wali Allah dan orang
sholih..maka selain malikat dan Nabi adalah lebih tidak di redhoi oleh Allah
atas kesyirikan mereka dalam beribadah.
Hal ini juga membantah
orang-orang yang menyangka bahawa mereka boleh mengambil orang-orang sholih dan
para Wali Allah تعالى yang telah meninggal dunia) untuk
mereka jadikan ‘orang tengah’ bagi mendekatkan antara mereka dan Allah تعالى , sebagaimana Allah تعالى membantah mereka di dalam
al-Quran yang mengisahkan tentang perbuatan orang-orang musyrikin dahulu;
“Ingatlah!
(hak Yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah Segala Ibadat dan bawaan
Yang suci bersih (dari Segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik Yang
mengambil selain dari Allah untuk menjadi Pelindung dan Penolong (sambil
berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka
mendampingkan Kami kepada Allah sehampir-hampirnya..", -– Az-Zumar :
3
Memang mereka (pemuja kubur) ber’itiqod bahawa mereka (para sholihin dan Wali Allah) tidak
mencipta dan tidak juga memberi rezeki, tidak menghidupkan yang mati dan
mematikan yang hidup, akan tetapi mereka hanya bermaksud menjadikan mereka
sebagai ‘orang perantaraan’ dengan Allah, lalu Allah تعالى membantah mereka dalam ayat yang seterusnya;
“..Sesungguhnya
Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang Yang tidak melakukan
syirik) tentang apa Yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak
memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang Yang tetap berdusta (mengatakan
Yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik).” Az-Zumar : 3
Harus kita fahami
bahawa di dalam beribadah - Allah
tidak menginginkan di antara Dia dan hambanya ada perantaraan,
maknanya, apabila kita meminta sesuatu hajat mintalah terus keada Allah تعالى bukan kepada makhluq seperti orang-orang ynag meminta hajat
kepada kuburan orang-orang sholih. Untuk ini Shaikhul Islam رحمه الله berkata;
"Dan hal ini merupakan perkara yang disepakati oleh seluruh
pemeluk agama dari kalangan kaum muslimin, yahudi, dan nashrani, mereka
menetapkan adanya perantara antara Allah dengan hamba-hambaNya.
Perantara-perantara tersebut adalah para Rasul yang mereka menyampaikan dari
Allah perintah Allah dan khabar dari Allah…."
Beliau juga berkata, "Adapun jika yang dimaksudkan dengan perantara adalah bahwasanya harus ada perantara dalam mendatangkan manfaat-manfaat dan menolak kemudorotan, seperti perantara dalam mendatangkan rizki para hamba, dan pertolongan kepada mereka dan hidayah untuk mereka, yang mereka meminta hal-hal tersebut kepada perantara ini dan mengharap kepada perantara ini maka ini merupakan kesyirikan yang paling besar yang karena kesyirikan inilah Allah mengkafirkan kaum musyrikin (Arab), dimana mereka menjadikan selain Allah sebagai penolong-penolong mereka dan para pemberi syafaat kepada mereka" (Majmuu' al-Fataawaa 1/122-123). Adapun perkataan Muhammad bin Abdil Wahhaab yang semakna dengan ini maka bisa dibaca di risalah beliau "Kasyf Asy-Syubhaat"
Beliau juga berkata, "Adapun jika yang dimaksudkan dengan perantara adalah bahwasanya harus ada perantara dalam mendatangkan manfaat-manfaat dan menolak kemudorotan, seperti perantara dalam mendatangkan rizki para hamba, dan pertolongan kepada mereka dan hidayah untuk mereka, yang mereka meminta hal-hal tersebut kepada perantara ini dan mengharap kepada perantara ini maka ini merupakan kesyirikan yang paling besar yang karena kesyirikan inilah Allah mengkafirkan kaum musyrikin (Arab), dimana mereka menjadikan selain Allah sebagai penolong-penolong mereka dan para pemberi syafaat kepada mereka" (Majmuu' al-Fataawaa 1/122-123). Adapun perkataan Muhammad bin Abdil Wahhaab yang semakna dengan ini maka bisa dibaca di risalah beliau "Kasyf Asy-Syubhaat"
SYIRIK MEMBATALKAN
SELURUH AMALAN
Dalam persoalan yang
kedua ini, Shaikh رحمه الله ingin menegaskan
bahawa sesungguhnya sesuatu amalan tidak di terima sebagai ibadah jika di campuri
dengan syirik, kerana semestinya ibadah itu di lakukan hanya mengharapkan wajah
Allah تعالى.
Barangsiapa yang menyembah
Allah تعالى dan di dalam masa yang sama dia juga menyembah selain-Nya –
maka ibdahnya terbatal tidak di terima, kerana ibadah itu tidak bermanfaat
kecuali dengan IKHLAS dan TAUHID, jika di campuri dengan SYIRIK maka rosaklah
TAUHIDnya, sebagaimana firman Allah تعالى ;
“dan
Sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu (Wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi
Yang terdahulu daripadamu: "Demi sesungguhnya! jika Engkau (dan
pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu Yang lain Dengan Allah) tentulah
akan gugur amalmu, dan Engkau akan tetap menjadi dari orang-orang Yang rugi.”
Az-Zumar : 65
Dan firman-Nya lagi;
“Yang
demikian itu ialah petunjuk Allah, Yang dengannya ia memimpin sesiapa Yang
dihendakiNya dari hamba-hambaNya; dan kalau mereka sekutukan (Allah Dengan
sesuatu Yang lain) nescaya gugurlah dari mereka, apa Yang mereka telah lakukan
(dari amal-amal Yang baik).” Al-an’am : 88
Oleh itu IBADAH tidak di
namakan IBADAH kecuali jika berserta dengan TAUHID. Oleh kerana itu Allah تعالى bila memerintahkan TAUHID, Dia juga akan melarang
kepada SYIRIK..perhatikan firman Allah تعالى;
“ dan hendaklah kamu
beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia Dengan sesuatu apa
jua..” An-Nisa : 36
Dan firman-Nya lagi;
“dan Sesungguhnya Kami telah mengutus Dalam
kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka):
"Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut..“ An-Nahl : 36
Dan firman-Nya
lagi;
“ tidak ada paksaan Dalam ugama
(Islam), kerana Sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan
(kufur). oleh itu, sesiapa Yang kufur kepada Taghut, dan ia pula beriman
kepada Allah, maka Sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali
ugama) Yang teguh Yang tidak akan putus. dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar,
lagi Maha mengetahui.” Al-Baqoroh : 256
Dan cermatilah makna tuntutan 2 kalimah syahadah
لا
إله إلا الله
yang di dalamnya
mengandungi 2 tuntutan penting iaitu إثبات (penetapan : ibadah itu hanya milik Allah
) dan نفي
(penafian : menafikan ibadah kepada selain
dari Allah). Perhatikan firman Allah تعالى ;
“Tuhan kamu telah memutuskan bahawa
janganlah kamu menyembah kecuali Dia semata-mata” –
Al-Isra : 23
Al-Isra : 23
“Dan kami tidak mengutus sebelummu
(wahai Muhammad) seseorang Rasul pun kecuali kami wahyukan kepadanya; ‘Bahawa
sesunguhnya tiada tuhan (yang berhak di sembah) melainkan AKU, oleh itu
sembahlah AKU.” – Al-Anbiya : 25
Dan
firman-Nya lagi;
"..Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah
Taghut..“ An-Nahl : 36
Oleh yang demikian
wahai saudaraku seiman, sesungguhnya IMAN
itu tidak cukup sekadar menetapkan keesaan Allah semata-mata, akan
tetapi wajib di sertai dengan mengkufuri sesembahan selain Allah. Sangat di sayangkan hari ini - di keranakan
kita jauh dari Dakwah TAUHID – ramai yang tidak menyedari bahawa mereka
terjebak dengan gejala SYIRIK ini. Berapa ramai lagi orang islam kita yang
memakaikan tangkal untuk anak-anak kecil
mereka, tidak kurang juga yang pergi ke bomoh hujan untuk menahan hujan, masih
ada lagi yang bernazar dan menyembelih haiwan sembahan di kubur-kubur, tak
kurang juga yang menyembelih haiwan untuk jin penunggu ketika membuka tanah hutan dan
berbagai macam kesyirikan yang berlaku di dalam rumah kita sendiri.
Oleh itu hendaklah
kita kembali kepada dakwah TAUHID yang kerananya di utuskan para Nabi, iaitu
untuk menyeru manusia supaya kembali mengesakan Allah dalam beribadah.
Wallahu’alam.
No comments:
Post a Comment